Met welke fiscale wijzigingen moet je rekening houden? Wat betreft aftrekbaarheid, maakt de fiscus een onderscheid tussen zero- en niet-zero-emissiewagens. Dit betekent dat ook PHEV-modellen geïmpacteerd zullen worden vermits dit niet-zero-emissiewagens zijn.

  • Voor zero-emissie wagens blijft de aftrekbaarheid van 100% behouden tot en met 2026. Vanaf 1 januari 2027 zal de aftrekbaarheid geleidelijk afnemen tot 67,5% in 2031.
  • Voor de niet-zero-emissiewagens onderscheiden we 3 groepen:
    • Besteld voor 1 juli 2023:
      • Geen wijzigingen.
    • Besteld tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025:
      • Huidige formule blijft gelden.
      • Vanaf 2025 wordt het minimum herleid tot 0% en het maximum 75%.
      • Vanaf 2026 wordt het maximum herleid tot 50%.
      • In 2027 wordt dit nog maar 25%.
      • Om dan 0% te worden in 2028.
    • Besteld vanaf 01/01/2026:
      • Steeds 0% aftrekbaarheid.

Merk de dubbele aftrekbaarheid op van de brandstofkosten voor PHEV’s (besteld vanaf 1 januari 2023): de aftrekbaarheid van brandstofkosten wordt herleid naar 50%. De elektriciteitskosten volgen de aftrekbaarheid van de wagen.

 

CO2 evolueert mee

En wat met de CO2-bijdrage in de TCO-berekening? De formule wijzigt voor zowel zero- als niet-zero-emissiewagens. Het niet-geïndexeerde bedrag (= 20,83€) wordt aangepast vanaf 2025 en stijgt daarna jaarlijks tot 31,15€ in 2028.

De formule houdt rekening met een vermenigvuldiger voor niet-zero-emissiewagens. Die start in 2023 en bedraagt 2,25. In 2025 bedraagt de vermenigvuldiger 2,75 om in 2026 x 4 te worden. Vanaf 2027 bedraagt de vermenigvuldiger maar liefst 5,5. De niet-zero-emissiewagens zullen dan duidelijk in het nadeel zijn.

Voorbeeld uit de praktijk

In onderstaand voorbeeld zetten we 2 BEV’s, 1 PHEV en 1 dieselwagen naast elkaar. We behouden dezelfde leaseprijs, energieprijzen en afwijkingen op het normverbruik. Wat verandert zijn de aftrekbaarheid en CO2-bijdrage, gebaseerd op de coëfficiënten van vandaag, wat betekent dat dit een onderschatting is.

Conclusie: de TCO van zero-emissiewagens (in dit voorbeeld: BEV – Enyaq) is stabieler, terwijl de impact op de TCO voor de niet-zero-emissiewagens zeer sterk toeneemt.

 

Heb je vragen of wens je een analyse van je wagenpark? Contacteer ons op

+323/660.07.00 of via info@dragintra.com